وقتی تاریخ ترک‌تان می‌رسد، هر چیزی که سیگار کشیدن را یادتان می‌آورد دور بیندازید.
 

بهترین روش های ترک سیگار


1. فهرستی صادقانه از تمام چیزهایی تهیه کنید که درباره‌ی سیگار کشیدن دوست دارید.
دکتر دنیل زد لبرمن، مدیر مرکز تحقیقات روانی بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه جرج واشنگتن شهر واشنگتن دی‌سی، پیشنهاد می‌کند وسط برگه‌ی کاغذ یک خط بکشید و این موارد را در یک سمت این خط بنویسید؛ در سمت دیگر، فهرستی از چیزهایی بنویسید که درباره‌ی سیگار کشیدن دوست ندارید، مثلا چگونه می تواند در سلامت، کار، خانواده و … شما مداخله کند.  در طول زمان به این فهرست فکر کنید، از خانواده و دوستان‌تان راجع به چیزهایی که در مورد سیگار کشیدن شما دوست ندارند، بازخورد بگیرید. وقتی طرف منفی قضیه سنگین‌تر از طرف مثبت آن باشد، آماده‌ی ترک کردن هستید.
 
2. سپس فهرست دیگری از دلایل دشواری ترک سیگار تهیه کنید.
حتی اگر این فهرست طولانی و ناامیدکننده شود، چیزی را از قلم نیندازید. قسمت مهمش اینجا است: در کنار هر مدخل، یک یا دو گزینه را برای غلبه بر آن چالش بنویسید. برای مثال، یک مورد می‌تواند این طور باشد: ”نیکوتین یک ماده‌ی اعتیادآور است.“گزینه‌ی شما می‌تواند چنین باشد: ”یک جایگزین دیگر را برای نیکوتین امتحان کن.“ یک دلیل دیگر می‌تواند به این صورت باشد: ”سیگار کشیدن به من کمک می‌کند با استرس مقابله کنم.“ گزینه‌ی شما می‌تواند چنین باشد: ”به جای آن پنج دقیقه پیاده‌روی کن.“ هرچه چالش‌های بیش‌تر و راحل‌های آن‌ها را برای ترک سیگار پیش‌بینی کنید، شانس شما برای موفقیت بیش‌تر می‌شود.
 
3. برای ترک کردن یک تاریخ تنظیم کنید.
یک ” قرارداد تاریخ ترک “ بنویسید که شامل امضای شما و امضای یک شاهد حمایت‌کننده باشد.
 
4. تمام دلایل خود را برای ترک سیگار روی یک کارت فهرست (index card) بنویسید.
در این‌جا مثال‌هایی می‌بینید که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید: ” دخترم، نوه‌ام، شوهرم، همسرم، …“. ایده‌ی پشت این کار را می‌دانید. این کارت را همیشه نزد خود نگه دارید.
 
5. همان‌طور که برای ترک سیگار آماده می‌شوید، دست از خرید کارتن‌های سیگار بردارید.
به جای این کار، هر بار فقط یک پاکت بخرید، و فقط دو یا سه عدد آن‌ها را با خود حمل کنید (قرار دادن آن‌ها را در یک قوطی فلزی امتحان کنید). در نهایت می‌فهمید وقتی می خواهید سیگار بکشید، بلافاصله در دسترس‌تان نیست. این امر به آهستگی شما را به کشیدن سیگار کمتر ترغیب می‌کند.
 
6. یک هفته قبل از ترک کردن، فهرستی از زمان سیگار کشیدن‌تان تهیه کنید.
گیلین مونی، رئیس انجمن آمریکایی مراقبت‌های تنفسی کمیته‌ی فرعی مشکلات مربوط به سیگار و تنباکو، پیشنهاد می‌کند علاوه بر این کار، توجه کنید هنگام سیگار کشیدن مشغول چه کاری هستید و هوس‌تان چقدر شدید است، به این ترتیب می‌توانید بفهمید آیا زمان خاصی از روز یا فعالیت‌های خاصی هوس‌تان را افزایش می‌دهد یا خیر.
 
۷. فهرستی از کارهایی تهیه کنید که هنگام هوس کردن سیگار انجام دهید.
پشنهاداتی که می توانیم بکنیم شامل این موارد است: قدم زدن، نوشیدن یک لیوان آب، بوسیدن شریک عاطفی یا فرزندتان، پرتاب کردن توپ برای سگ‌تان، انجام یک بازی، شستن ماشین، تمیز کردن یک قفسه یا کمد، برقراری رابطه‌ی جنسی، جویدن آدامس، شستن صورت، مسواک زدن، چرت زدن، نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه، تمرین تنفس عمیق، روشن کردن شمع. چندین نسخه از این فهرست تهیه کنید و همیشه همراه خود داشته باشید تا در هنگام هوس کردن بتوانید فهرست را نگاه کنید و سریعا یکی از آن‌ها را انجام دهید.
 
۸. وقتی روحیه‌ی خوبی دارید، ترک کنید.
مطالعات نشان می‌دهد اگر هنگام افسردگی و تحت استرس زیاد سیگار کشیدن را ترک کنید، احتمال موفقیت‌تان خیلی کمتر است.
 
۹. وقتی تاریخ ترک‌تان می‌رسد، هر چیزی که سیگار کشیدن را یادتان می‌آورد دور بیندازید.
این چیزها شامل تمام متعلقات سیگار کشیدن می‌شود ـ سیگارهای باقی‌مانده، کبریت، فندک، جاسیگار ، نگهدارنده‌ی سیگار ، و حتی فندک ماشین‌تان.
 
۱۰. تمام پولی را که از ترک سیگار پس‌انداز می‌کنید در یک ظرف شیشه‌ا‌ی بزرگ بگذارید.
به این ترتیب می توانید به صورت فیزیکی ببینید چه مقدار پول را صرف خرید سیگار می‌کردید. این پول را برای چیزی کنار بگذارید که همیشه آرزوی انجامش را داشته‌اید اما هرگز فکر نمی کردید از پس آن بربیایید، چه سفری دریایی به آلاسکا باشد یا بلیط درجه یکی برای ملاقات دوست دوران دانشگاه تان.
 
۱۱. خوراکی‌های بدون کافئین مصرف کنید تا زمانی که حداقل دو ماه سیگار نکشیده باشید.
کافئین بیش از حد در هنگام ترک می‌تواند موجب کج‌خلقی و عصبانیت شود.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – اسما حسنی